1. juli 2010

Lampe!

Som jeg lovet kommer mitt bidrag på L, og som dere gjettet står ellen for lampe..:) 
Jeg har lenge hatt en gammel lampe stående, som jeg like lenge har hatt lyst til å sy nye skjermer til.. Men med mange prosjekter for dør tar det ofte lang tid - det er derfor det er så fint med ABC - det gir meg et lite spark i baken for hvilket prosjekt jeg skal begynne med. Nok om det. Jeg har aldri sydd om lampeskjermer før, så derfor hjalp min kjære bestemor meg litt - og for andre som kanskje også vil prøve legger jeg ut en ganske detaljert fremgangsmåte...
Dette trenger du: 
En lampe - naturlig nok
Et ganske tynt stoff
Blondebånd
Saks
Nål og tråd
Dette gjør du:
- Ta lampeskjermen av lampa og klipp av stoffet, la båndet rundt toppen og bunnen bli igjen, det skal vi bruke til å sy på senere.
Klipp, klipp, klipp - helt til den blir ribbet slik som dette:
Som man kan se er lampa mi tynn i bunn, så blir den tykkere og så tynn igjen - jeg vet ikke hvor vanlig det er, men hvis lampa di også er sånn - så må du folde den nederst for at du skal få et fint resultat og at stoffet skal sitte stramt rundt den tykkeste ringen. Jeg laget en fold hver gang jeg møtte en stang. For å få et pent resultat må du også lage mange-mange folder på toppen av lampa - slik at du har brukt like mye stoff oppe og nede:)
Etter at du har foldet alt, og har alt for mange knappenåler å stikke deg på kan du sy noen kråkekastesting. Da syr du altså det nye stoffet ned i det gamle båndet som vi beholdt fra begynnelsen. Disse stingene trenger ikke være fine, men må være tette og holde stoffet godt på plass, husk å strekke litt i det når du syr på toppen, slik at du ikke får en lampe med hengestoff. Vi skal sy et bånd over disse stingene senere.
Etter du har sydd både oppe og nede skal du sy igjen siden. Det finnes mange måter å gjøre det på, men det er jo fint om ikke stingene synes så veldig godt. Slik kan du gjøre det:
Stikk nåla i stoffet på den ene siden, og ned rett over på den andre siden av stoffet, stikk nåla opp igjen et stykke over, men på samme side, så stikker du nåla rett over på andre siden igjen og fortsetter på samme måte. Er litt vanskelig å forklare, kan hende jeg kommer med bildeforklaring senere. 
Så klipper du av det overflødige stoffet oppe og nede.
Nå skal vi feste bånd over kråkestingene vi sydde tidligere, finn frem blondebondet og legg det på kanten. Båndet må være like langt foran og bak for å kunne feste det ordentlig, det gjør du slik:
Stikk nåla fra innsiden og gjennom det ene hullet i blonden
 og inn i det ved siden av, så gjør du det samme med "neste blonde" gjennom hele båndet. 
Det kan være lurt å stikke nåla litt skjevt, slik at du får en pen søm på innsiden.
Gjør dette både oppe og nede, og truddelu - du har nye lamper!
Dette var ukens bidrag på ABC-leken - trykk her for å bli med eller se andres tolkning!
Og god helg=)

12 kommentarer:

  1. Ja, der fik du givet lampen et helt andet udtryk. Så meget betyder en ny skærm!

    SvarSlett
  2. Så kreativ du er :D Jeg er imponeret :D

    Ha en fantastisk uge....

    SvarSlett
  3. Så fin din lampa blev efter sin makeover!!!
    Snyggt!
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  4. Morrn.

    Flink jente.

    Fin "monteringsanvisnig"

    Ha de bra.

    Hasse A

    SvarSlett
  5. wow.... you are good! :D
    men det visste jeg egentlig fra før av :D
    Savner deg sånn! kan være jeg ringer i morgen! må snakke med deg!:)
    Jeg bare MÅÅÅ komme på besøk til deg...:)
    Utrolig glad i deg gullet mitt :D

    SvarSlett
  6. Hvor fikst! Rigtig hyggelig lampe, der kom ud af det projetk!! Har ikke været forbi før - men kommer nok igen!

    SvarSlett
  7. Alt du kan!!!
    Vi har en slik lampe på hytten... tro om ikke den må hentes hjem nå;)

    SvarSlett
  8. L for Lampe, godt og kreativt valg..
    Ha' en skøn weekend :-)

    SvarSlett
  9. Genbrug er godt! Fin personlig lampe du har kreeret :-) God søndag til dig.

    SvarSlett
  10. Du får det til å virke så enkelt, men det tror jeg neppe det er! Resultatet ble i alle fall strålende flott :)

    SvarSlett
  11. Vilket härligt och kreativt inlägg!
    Och så snygga lampor!
    Fint gjord och fotograferad :)
    Mvh Halina

    SvarSlett